Hotelmanagers welkom in de zorg: "Het denken vanuit de gast is niet anders in de ouderenzorg"

Pieter Bruns, locatiemanager bij WoonZorgcentra Haaglanden (WZH) is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van woonzorgcentrum WZH De Strijp. Samen met zijn medewerkers zorgt hij dagelijks voor de verzorging, behandeling en begeleiding van de bewoners waarbij hij eigen regie en gastvrijheid hoog in het vaandel heeft staan.

pieter bruns

Dat hij ooit in de ouderenzorg zou werken, had deze horecaman pur sang nooit gedacht. Opgegroeid met een opa en oma in de horeca, gediplomeerd op de Hoge Hotelschool Maastricht en een mooie leidinggevende carrière op verschillende plekken in de hotellerie beslaat dan ook een groot deel van zijn levenspad. “Het allerleukste van de hotellerie is als alle kamers bezet zijn, er van alles te doen is en de mensen in je hotel blijven omdat ze het naar hun zin hebben. Dat is in de ouderenzorg iedere dag”, aldus Pieter. “Het werken in de ouderenzorg combineert het leuke van de horeca met de mogelijkheid iets te kunnen betekenen in het leven van mensen in hun kwetsbaarste fase. Hoe mooi is dat?.”

“Daarbij is het hospitality-denken ook goed toepasbaar binnen deze branche. In de horeca bekijk je alles vanuit de beleving van de gast. Dat is in de ouderenzorg niet anders”, vertelt Pieter. “We willen dat de bewoners en hun familie zich welkom en thuis voelen en dat er aandacht voor ze is. Zo vraag ik bijvoorbeeld met regelmaat aan een bewoner naar de fietsenzaak van haar ouders. Daar bloeit ze elke keer weer van op.” Pieter geeft aan dat het natuurlijk helpt als je makkelijk contact legt met mensen, maar dat is binnen de horeca vaak een vast gegeven. “Mocht er een probleem of klacht zijn, dan weet ik uit ervaring hoe hiermee om te gaan zodat men zich gehoord voelt.”

Gastvrijheidsdenken

Bij WZH heeft het zogenaamde gastvrijheidsdenken ook zijn intrede gedaan. “We zijn op de goede weg maar er kunnen nog steeds stappen gemaakt worden”, vertelt Pieter. “Het is een mindset waarbij we meer denken in mogelijkheden voor zowel de bewoners als hun naasten op het gebied van gastvrijheid. Het uitgangspunt in de zorg is gekanteld van “nee, dat kan niet”, naar “ja, en…..” Het draait niet alleen om een schone kamer of goede kwaliteit van zorg, maar om de complete beleving en het welbevinden op een locatie.”

Samen

Pieter geeft aan dat het de uitdaging is om alles samen te brengen tot een geheel. Je moet overal rekening mee houden. Van regelgeving en bewonerswensen, tot het bijeenbrengen van diverse disciplines zoals behandelaren, zorgmedewerkers, facilitaire dienst en de medezeggenschap. Hiervoor heb je niet direct een zorgachtergrond nodig. “Analyseer de mogelijkheden binnen jouw locatie en jouw team en samen creëren we oplossingen om ervoor te zorgen dat het voor iedereen een geslaagde dag is. We doen het tenslotte samen.”

Heb je ook interesse in een carrière als locatiemanager binnen de ouderenzorg? Bekijk de vacatures op onze website of mail naar werving@wzh.nl.

Onze woonzorgcentra
Inschrijven nieuwsbrief

© WoonZorgcentra Haaglanden