print deze pagina

Een leven lang leren

8 sep 2017

Angelique Beeckman werkte als werving- & selectieadviseur. Nu is ze tweedejaars leerling-verpleegkundige, gaat één dag in de week naar school en werkt 24 uur bij WZH Oosterheem.

In de prachtige tuin van WZH Oosterheem vertelt Angelique enthousiast over haar bewuste keuze voor werken in de ouderenzorg: “Vanaf het begin van de duale opleiding heb ik snuffelstages gelopen, onder andere bij het Haga ziekenhuis en Parnassia, allemaal met ouderen als rode draad. Wat ik zo mooi vind aan werken met ouderen is dat bij hen het medisch ziektebeeld nooit voorspelbaar is.”

Veel verpleegtechnische handelingen

“Het is heel erg klinisch redeneren: wat gebeurt er met een oudere bij een behandeling, ze reageren vaak anders dan jongere mensen, dus je moet vooruit kijken en risico’s inschatten”, vervolgt Angelique. “Daarbij komen mensen met een steeds zwaardere en diverse zorgvraag binnen in een verpleeghuis, dat vraagt veel van je verpleegtechnische handelingen.”

Advocaat van de bewoner

“Je bent ook bezig met het systeem rond een bewoner,  met processen en met mantelzorgers. Dat maakt dat je er altijd middenin staat.  Je hebt hier als verpleegkundige veel vrijheid, er is ruimte voor overleg. Je bent eigenlijk een soort advocaat van de bewoner: waar deze zich niet goed meer kan uitdrukken, ben jij de spreekbuis.”

Sparringpartner arts

Hoofdtaak van Angelique is de verpleegkundige zorg voor bewoners van de afdeling somatiek.  Het is haar uiteindelijke doel om de functie van verpleegkundige te bekleden: “De verpleegkundigen uit het verpleegkundige team werken overkoepelend. Zij zijn sparringpartner voor de arts. En als de zorgmedewerkers ergens niet uitkomen, dan worden de verpleegkundigen er bij gehaald om een diagnose te stellen en doen zij een voorstel voor acties naar de arts. Dat is wezenlijk anders dan in het ziekenhuis.”

Suf imago

Angelique merkt op haar opleiding dat de ouderenzorg een suf imago heeft. In de praktijk klopt daar niets van, zegt ze: “Er zijn veel medische uitdagingen, je geeft leiding aan het zorgteam én je bouwt een relatie op met een bewoner en zijn of haar naasten. In het ziekenhuis is contact veel vluchtiger, gericht op het beter maken en weer naar huis gaan. Iemand die in een verpleeghuis woont gaat nooit meer naar huis. Dít is hun thuis.”

Combineren met gezin

Angelique neemt regelmatig dingen uit de opleiding mee naar de praktijk bij WZH Oosterheem. Haar collega’s staan daar voor open. Angelique leert op haar beurt weer dingen van haar collega’s. Zoals stervensbegeleiding, want ook dat hoort er bij. Evenals onregelmatig werken, maar dat vindt Angelique juist leuk en kan zij goed combineren met haar gezin.

Doorgroeien en -leren

Volgend schooljaar gaat Angelique werken bij WZH Thuiszorg en ze sluit haar opleiding het jaar daarna af bij WZH Nieuw Berkendael (Expertisecentrum voor mensen met Niet Aangeboren Hersenletsel). En dan misschien nog een opleiding om specialist ouderengeneeskunde te worden. Of doorgroeien naar managementniveau. Angelique: “In de verpleeghuiszorg zijn er zo veel mogelijkheden, je bent eigenaar van je eigen leer- en groeiproces. Werken in een verpleeghuis is echt een leven lang leren!”